pedagogiska magasinet
PUBLICERAT DEN 2010-03-01 KLOCKAN 19:21:40
Jag brukar nästan aldrig läsa pedagogisk magasinet men idag tog jag mig tid och hittade en mkt läsvärd och spännande artikel "Kan Man Få Läsa Om En Bra Skola" av Ewa-Lotta Hultén. Inför valet 2006 kablades en ny bild ut av den svenska skolan, en bild där barnen fick leka och härja fritt. För att få ordning på skolan skulle man ge betyg, då skulle plötsligt alla busar sitta snällt i sina bänkar och svenska skolan skulle bli bäst. Vi som jobbade inom skolan kände inte igen oss i bilden. Jag personligen tyckte att media med hjälp av de blå målade upp många människors förutfattade mening om skolan.
Vi lärare ska hela tiden behöva utstå påhopp av folk som klagar och tycker till om vårt yrke och framför allt hävdar att vi inte gör vårt jobb. Jag blir förbannad varje gång jag läser detta. När blev det helt okej att dra alla över en kam? Och allt som oftast är det folk som faktiskt inte har en aning om skolans uppdrag som uttalar sig, därför orkar man allt som oftast inte ens dra upp det till diskussion, de vet ju inte bättre...
Kan ta detta klassiska exempel att väldigt många inte känner igen sig i dagens skola! Är det verkligen negativt? Ser samhället i övrigt ut som när JAG gick i skolan? Vad säger att skolan var bättre när jag gick där? Att vi lärde oss så mkt mer bara för att vi kunde räkna upp Europas huvudstäder baklänges eller peka ut alla länder i sydostasien...framför allt, har jag vid något tillfälle nytta av denna kunskap? Om man vid något tillfälle frågade sin lärare varför man skulle det ena eller det andra fick man tyvärr allt för ofta svaret: därför att det är bra att kunna! Aldrig ett användningsområde NÄR jag skulle ha nytta av denna kunskap.
Nåväl, vidare till artikel...Bengt Persson tycker det är viktigt att man som nyhetsjournalist har kunskap om skolans uppdrag, de olika styrdokumenten samt om barns utveckling. Jag håller med, det är faktiskt inte JAG eller någon annan lärare som bestämmer vad eleverna ska lära sig i skolan. Det är inte VÅR åsikt som lärs ut utan det står i styrdokumenten. Min personliga åsikt är dock att elever av idag lär sig mycket mer än vad jag gjorde när jag gick i skolan. Då menar jag inte att jag skulle vara en bättre pedagog än mina egna gamla lärare.
Jesper Strömbäck menar i artikeln att Jan Björklund har haft en stor del i skapandet av den bild som finns av skolan idag. Mr skolminister har förstått hur medierna fungerar och nu är det upp till alla oss lärare att informera alla felinformerade journalister i vårt avlånga land om skolans uppgift, uppdrag och att vi faktiskt är stolta över vårt yrke.
Vi kommer på gott och ont bli helt överkörda när dagens elever lämnar grundskolan...då menar jag inte att de kommer slå mig i multiplikationstabellen eller på städer i Sydamerika ;-)
Hösten 2011 kommer en ny läroplan, fram tills dess gäller gamla hederliga LPO '94. Den hittar man på skolverkets hemsida....läs, begrunda...tyck till :-P
Vi lärare ska hela tiden behöva utstå påhopp av folk som klagar och tycker till om vårt yrke och framför allt hävdar att vi inte gör vårt jobb. Jag blir förbannad varje gång jag läser detta. När blev det helt okej att dra alla över en kam? Och allt som oftast är det folk som faktiskt inte har en aning om skolans uppdrag som uttalar sig, därför orkar man allt som oftast inte ens dra upp det till diskussion, de vet ju inte bättre...
Kan ta detta klassiska exempel att väldigt många inte känner igen sig i dagens skola! Är det verkligen negativt? Ser samhället i övrigt ut som när JAG gick i skolan? Vad säger att skolan var bättre när jag gick där? Att vi lärde oss så mkt mer bara för att vi kunde räkna upp Europas huvudstäder baklänges eller peka ut alla länder i sydostasien...framför allt, har jag vid något tillfälle nytta av denna kunskap? Om man vid något tillfälle frågade sin lärare varför man skulle det ena eller det andra fick man tyvärr allt för ofta svaret: därför att det är bra att kunna! Aldrig ett användningsområde NÄR jag skulle ha nytta av denna kunskap.
Nåväl, vidare till artikel...Bengt Persson tycker det är viktigt att man som nyhetsjournalist har kunskap om skolans uppdrag, de olika styrdokumenten samt om barns utveckling. Jag håller med, det är faktiskt inte JAG eller någon annan lärare som bestämmer vad eleverna ska lära sig i skolan. Det är inte VÅR åsikt som lärs ut utan det står i styrdokumenten. Min personliga åsikt är dock att elever av idag lär sig mycket mer än vad jag gjorde när jag gick i skolan. Då menar jag inte att jag skulle vara en bättre pedagog än mina egna gamla lärare.
Jesper Strömbäck menar i artikeln att Jan Björklund har haft en stor del i skapandet av den bild som finns av skolan idag. Mr skolminister har förstått hur medierna fungerar och nu är det upp till alla oss lärare att informera alla felinformerade journalister i vårt avlånga land om skolans uppgift, uppdrag och att vi faktiskt är stolta över vårt yrke.
Vi kommer på gott och ont bli helt överkörda när dagens elever lämnar grundskolan...då menar jag inte att de kommer slå mig i multiplikationstabellen eller på städer i Sydamerika ;-)
Hösten 2011 kommer en ny läroplan, fram tills dess gäller gamla hederliga LPO '94. Den hittar man på skolverkets hemsida....läs, begrunda...tyck till :-P
Kommentarer
Trackback