flickor har rosa och pojkar blått


Kommentarer
Postat av: J.

Kläder har med genus att göra och därmed är ytterst relevant när vi pratar om jämställdhet.

Om du inte har förstått bad Ketchuppmamma mende med det så rekommenderar jag att läsa http://ninaruthstrom.se/varfor-upprop-mot-konsmarkta-klader/

Väldigt bra förklarning

2011-02-23 @ 15:20:46
Postat av: Lina

Förstår vad hon menar men håller inte med...tycker det är både naivt och trångsynt som i längden (som alltid) slår tillbaka mot flickor.

2011-02-23 @ 16:33:35
URL: http://absolutlinan.blogg.se/
Postat av: Fia

Fast hur vi blir bemötta beror oftast på vad vi har på oss. Nu menar jag inte att man ska förvägra barn något utan istället ge mer möjligheter. Anledningen till att jag inte köper vissa kläder till Robin är för att jag tycker att det är fult helt enkelt. Vill han ha så är det en annan sak när han är med och handlar, då kan vi se över vad som finns och vill han absolut ha en mörkgrå tröja med nått meningslöst mönster så visst varsegod.



Meningen är ju att han ska få en chans att få vara den han vill utan att andra kommer med fördomar om att han då kanske är bög eller en fjant. Vill han vara Lucia så ska han få vara Lucia i skolan utan att någon säger något elakt om det. Vill han vara tomte så varsegod, inga problem. Så länge han själv får välja är jag nöjd. Det är också en sådan aspekt som gör att jag tycker att det är viktigt med kläder.



Ketchupmamman har skrivit många kloka saker den senaste tiden. Speciellt om det här med kläder. http://www.ketchupmamman.se/

Jag tycker det hon har att säga är något att fundera över.



:)

2011-02-23 @ 16:52:23
URL: http://lusth.org
Postat av: Lina

Fast för mig känns det som att det är väldigt fördomsfullt att döma ngn efter kläder och att det just är det som personer som ketchupmamman gör. När man läser många av kommentarerna är det "heja heja" att pojkar ska ha rosa, springa runt i klänning osv. Men flickor får helt plötsligt inte ha varken klänning eller tyllkjol för då är det gullegull. För mig sitter inte personlighet i kläder utan i personers självkänsla/utstrålning och det har man oftast fått med sig från uppväxten eller från olika erfarenheter. Håller inte med i hennes åsikter men va spännande att läsa hennes inlägg. Det ska vara så försomsfritt och öppensinnat men i många fall är det just de som är de mest trångsynta.

2011-02-23 @ 17:00:42
URL: http://absolutlinan.blogg.se/
Postat av: Fia

Det är fördomsfullt att se kläder före personen och folk är grymt fördomsfulla.



Får en pojke höra att han är stor och fin och stark när han har spindelmannenkläder på sig eller vad han nu har på sig som är så tufft. Och om flickor har fina klänningar på sig där det är svårt att röra på sig och man tvingas sitta fint och leka och dessutom får höra hur fin man är så blir flickor antagligen ofta per automatik att tjejer blir mer måna om sitt utseende.



Men det är ju förvisso ingenting som säger att det inte blir så som du säger om man som förälder är tillräckligt tydlig och stark i sin uppfostran att barnen faktiskt känner att de kan vara sig själva ändå.

2011-02-23 @ 17:16:51
URL: http://lusth.org
Postat av: Lina

Sedan finns det flickor som vill ha klänning och som är sig själva i det tillika pojkar som vill ha traktortröja. Jag har alltid varit mån om mitt utseende, gillat smink och kläder samtidigt som jag umgåtts mkt med killar, är en sukker på teknikprylar osv Tycker aldrig man ska döma ngn efter kläder/utseende

2011-02-23 @ 18:18:56
URL: http://absolutlinan.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag håller helt klart med om att det är förbannat trist och att man inte ska döma folk efter utseende. Tyvärr är ju inte alla sådana. Många ser utseendet först och kommer liksom inte längre än så.



Jag stöter på det jätteofta på universitetet exempelvis. Många yngre tjejer i fina kläder som man aldrig kommer in på livet, jag ser att de tittar på mig och vad jag har på mig och kanske till och med att jag inte sminkar mig typ någonsin. Jag märker att de dömer mig innan jag ens har öppnat munnen och visat vem jag är på riktigt.



På samma sätt så märker jag att Robin blir dömd för vad han väljer att ha på sig.



Självfallet så är inte klädfrågan egentligen en jättegrej i hela sammanhanget men jag anser fortfarande att det är en del i det hela.



Vi kanske inte dömer folk utefter deras utseende men det är sjukt många som gör det och det sker varje dag. Vi som vuxna kanske kan se det för vad det är men barn som är så lättpåverkade har lite svårare att sortera. De formar man ju utefter hur man beter sig gentemot de.

2011-02-23 @ 18:32:48
URL: http://lusth.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback